ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİNDE ÇİNİ SANATI

2018-12-14

Bu haftaki Çini dersimizden bir kesiti sizlerle paylaşmak istiyoruz.

ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ’NDE
ÇİNİ SANATI

Uygurlara kadar uzanan Türk çini sanatı, Büyük Selçuklu’dan Anadolu’ya geçerek gelişme gösterir. Uygurlarda yer döşemesi olarak kullanılan çiniye,Karahanlılar ve Gaznelilere ait yapılarda da rastlanır. 
Çini 12. yüzyıldan sonra Anadolu’da Türklerin inşa ettiği cami, mescit ve mezar anıtlarında; medrese, şifahane, köşk ve saraylarda yapının iç ve dış yüzeylerine kaplanarak önemli süsleme öğelerinden biri haline gelir.Anadolu çinilerinde Büyük Selçuklu Sanatında görülen motiflere yer verilmekle birlikte yeni desen, renk ve tekniklerde uygulanır.
Dini yapılarda mor, yeşil, firuze, lacivert renkli sırlanmış çini parçalarının alçı zemin üzerinde bir araya getirildiği ‘Mozaik Çini Tekniği’ ve sırlı tuğla göze çarpar. İslam inancında ibadet edilen yerlerde insan ve hayvan figürünün bulunması yasak olduğundan genellikle geometrik desenler, yıldızlı geçmeler, rumi gibi soyut bitkisel motifli kıvrık dallar ve iri kufî ve sülüs yazı süslemeleri tercih edilir. 
Bu teknikle yapılmış çiniler 1251 tarihli Konya Karatay Medresesi’nin duvarları, kubbesi ve tonozları büyük oranda dökülmüş olsa da mozaik çini tekniğinde, öncelikle turkuaz, lacivert ve siyahın olduğu zengin renklerde değerli çinilere sahiptir.



Sosyal Medyada Paylasmak icin Platformunuzu seciniz.